Jumbo: een rijke historie
Dutch Quality since 1927

Groep Jumbo Groenewegen is door een fusie van Jumbo en Groenewegen in 2011 ontstaan. Maar de historie van beide merken gaat veel verder terug. De geschiedenis van Jumbo in Helmond kan teruggevoerd worden tot 1886. In dat jaar werd door de Heer Sjef van der Meulen een bedrijfje opgericht wat een ijzerwinkel, wapenhandel en smederij omvatte. Vanuit de smederij ontstond een fietsenhandel, motorhandel en later autohandel en een garagebedrijf.

Het garagebedrijf was in eerste instantie voor personenwagens, maar in die tijd was veel behoefte aan vrachtwagens. Daarom werden er in het garagebedrijf personenwagens omgebouwd tot vrachtwagens. Dit werd gedaan door de carrosserie in 2 delen te zagen en het achterste deel werd vervangen door een laadbakje. Al snel bleek echter dat het laadbakje te klein was en daarom werd ook het chassis in 2 delen gezaagd en verlengd. Door het vergroten van het laadvermogen liep men echter tegen het probleem aan dat de assen te licht waren. Dit werd opgelost door een 3deas te plaatsen. Na wat technische uitdagingen te hebben overwonnen was de tandem-as geboren. Het laadvermogen was op dat moment zo’n 1500kg. Zoals het gaat wilden men steeds meer in één keer kunnen vervoeren. De motoren op dat moment waren het probleem niet, die hadden voldoende kracht, maar de assen waren te licht. Dit werd opgelost door een aanhangwagen te maken die achter het vrachtwagentje werd gehangen.

Verhuizing naar Mierlo Hout

De firma van der Meulen was in die tijd ook een transportbedrijfje voor de textielindustrie in Helmond. Een leuke anekdote uit die tijd is dat met textiel moest vervoeren vanuit Helmond naar Berlijn. Zo’n trip kon bij tegenslag wel eens oplopen tot 4 maanden. De vrachtwagen met aanhangwagen was vol beladen, omdat Nederland vlak is ging dat nog wel, maar in Duitsland werd men geconfronteerd met bergen. En de wegen waren natuurlijk niet veel meer dan een verhard zandpad. Daarom moest men bij elke berg de vracht in delen over de berg brengen. Dat zorgde natuurlijk al voor veel vertraging. Maar als er iets kapot ging, en in die tijd gebeurde dat regelmatig, dan kon men geen wegenwacht bellen. Het kon dagen duren voordat een klep, zuiger of wiel vervangen kon worden.
De behoefte aan aanhangwagens werd steeds groter, daarom werd in 1927 een pand aangekocht in Mierlo-Hout. Hier werd de Jumbo fabriek gebouwd.

Periode tot de Tweede Wereldoorlog

In de nieuwe fabriek werden aanvankelijk Ford chassis verlengd en veranderd in een 6 wieler. Later werd een geheel nieuw chassis gemaakt, waaronder dan Ford assen werden gemonteerd en waarin een Ford motor werd aangebracht. Na 1929 werden ook vaak zwaardere motoren gebruikt van Hercules of Lycomming. Assen van de firma Timken en stuurhuizen van Rass werden zelfs helemaal uit Amerika geïmporteerd. Het laadvermogen van de vrachtwagens in die tijd was ongeveer 6000kg. De vrachtwagen werden in kleine series geproduceerd in Helmond, maar men kon niet opboksen tegen concurrentie uit Amerika. Daar werden al vrachtwagens geproduceerd aan de lopende band, deze vrachtwagens werden tegen lagere prijzen in Europa verkocht. Daarop werd besloten te stoppen met productie van auto’s en vrachtwagens en zich volledig te richten op opleggers. De oorlogsjaren waren zwaar. In 1939 werd een deel van de fabriek in beslag genomen door het Nederlandse leger om daar aan materieel te kunnen werken.
In de oorlogsjaren werden nog wel enkel opleggers gebouwd voor de civiele markt, maar materiaal voor productie was uiteraard schaars.

Periode na de Tweede Wereldoorlog

Na de oorlog was de vraag naar opleggers en aanhangwagens groot, echter materiaal was nog altijd schaars. Alleen ijzer was in die tijd vrij goed verkrijgbaar, alle andere onderdelen, zoals assen, remtrommels, ventielen, veren en kogelkransen moesten zelf vervaardigd worden. Na 1949 ging het beter met de Nederlandse industrie, daardoor konden weer meer onderdelen ingekocht worden door gespecialiseerde bedrijven.

In 1952 ging de leiding van de Jumbo fabriek over van de eerste generatie van der Meulen naar de tweede generatie van der Meulen. De eisen aan de opleggers en aanhangwagens werden steeds hoger. Ter illustratie, in 1946 werden bijna uitsluitend 5 en 6 tons aanhangwagens geproduceerd en een enkele 10 tons oplegger. In 1959 werd slechts één 5 tons aanhangwagen geproduceerd, enkele 7 tons, maar voornamelijk aanhangwagens van boven de 9 ton. Bij opleggers was het net zo. Bijna alle opleggers die gebouwd werden zaten boven de 16 ton.

In die periode had Jumbo al een voorsprong op de concurrentie omdat men lagere aanhangwagens kon produceren dan de concurrenten, boden de aanhangwagens van Jumbo meer laadvermogen. Bijvoorbeeld met het vervoer van kisten kon al snel 10% meer vervoerd worden met een Jumbo aanhangwagen.

Opgericht

1927

Specialiteit vanaf het begin

Aanhangwagens